Personeel werven anno 2022? Zo doe je dat

2022 is misschien wel het meest uitdagende jaar ooit als het om personeel werven gaat. Er staan ontelbaar veel vacatures open en van alle werknemers staat 70 procent open voor een nieuwe baan. Maar hoe vang je dat nieuwe talent? Jongere generaties zoals Millennials en Gen Z vallen allang niet meer alleen voor primaire arbeidsvoorwaarden. Om werknemers aan te trekken is iets meer nodig. Hier vind je 5 manieren waarmee je verder bouwt aan een sterk werkgeversmerk.

Inspireer met een goed verhaal

Je toekomstige medewerker wil geen nummer zijn in een vage organisatie. Met keuze uit honderden verschillende bedrijven is het belangrijk om je verhaal goed op orde te hebben. Wat doe je en waarom is het zo gaaf om voor jouw organisatie te werken? Welke meerwaarde lever je voor de wereld? Zorg dat je verhaal uit iedere porie van je bedrijf komt. Vertel het op je website, via social media en informeer ook je huidige medewerkers goed. Het gaat niet langer alleen om een functie, maar om het grote plaatje.

Stel je flexibel op

Werk en privé lopen steeds meer in elkaar over. Dat komt mede door 2 jaar waarin thuiswerken de enige optie was. Dat hoeft niet erg te zijn. Jongere generaties zien werk en de rest van hun leven steeds meer als een groot geheel. ‘s Avonds of in het weekend werken is geen probleem, als ze doordeweeks tussendoor kunnen sporten of een middag vrij kunnen nemen. Speel daarop in met flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken. Natuurlijk denk je dan ook aan extra’s zoals een beeldscherm, bureaustoel en toetsenbord. Een andere aantrekkelijke optie: faciliteer remote werken.

Laat je medewerkers groeien

De mooie functie je aanbiedt is leuk, voor even. Een goed carrièreperspectief is nog veel aantrekkelijker. Zorg dan ook voor voldoende ontwikkel- en groeimogelijkheden op verschillende vlakken. Dat kan vakinhoudelijk zijn, maar ook op persoonlijk vlak. Leren moet een vast onderdeel zijn van een baan binnen jouw bedrijf. Met een vast ontwikkelproces, een leerbudget en updategesprekken stimuleer je werknemers om te blijven groeien.

Luister naar feedback van je medewerkers

Blije medewerkers trekken nieuwe medewerkers. Ze zijn ware ambassadeurs voor jouw werkgeversmerk. Vraag dan ook regelmatig (anoniem) om feedback en doe daar iets mee. Het is daarbij belangrijk om niet alleen te vragen naar werkinhoudelijke feedback, maar ook naar alles daaromheen. Zijn je medewerkers tevreden met de lunchmogelijkheden? Hoe kun je hun werkplek verder verbeteren? Kortom: hoe vergroot je hun werkgeluk?

Communiceer je meerwaarde

Grote kans dat jij helemaal op de hoogte bent van alle voordelen die je biedt. Maar is je personeel dat ook? En staan al die interessante extra’s goed uitgelicht in de vacature? Het is eeuwig zonde als je (potentiële) werknemer kiest voor de concurrent, terwijl jij dezelfde voordelen biedt. Communiceer dus duidelijk en zorg dat iedereen toegang heeft tot beschikbare extra’s.

Bied je medewerkers fijne extra’s

Naast grotere zaken zoals flexibele werkmogelijkheden en groeikansen zijn er genoeg extra’s die het leven van je (potentiële) werknemers een stuk comfortabeler maken. Een rijtje interessante opties:

  • Bied dagelijks een compleet verzorgde lunch aan
  • Organiseer leuke events rondom promoties of werkverjaardagen
  • Vier geslaagde projecten met een borrel of etentje
  • Creëer een fijne ontspanplek met pingpongtafel of spelcomputer
  • Regel bloemen of cadeaubonnen in drukke tijden of bij het uitvoeren van uitzonderlijke taken
  • Trakteer op wat lekkers als er een (of geen) reden voor is
  • Zorg voor een sportabonnement
  • Voorzie in gezonde snacks of lunchopties die 24 uur per dag te pakken zijn
  • Wees gul met complimenten en stimuleer dat ook bij anderen
  • Geef dagen vrij om te werken aan een goed doel naar keuze

Samen met Leo werken aan een nog aantrekkelijker werkgeversmerk? We denken graag met je mee over de mogelijkheden! Neem contact op.

Zoek

Laat hier je gegevens achter om een vrijblijvende offerte op maat te ontvangen voor jouw bedrijf.