Vorige week hebben we uitgelegd waarom afval scheiden zo belangrijk is. Heb je de blog van vorige week gemist? Lees hier de blog terug. Deze week verteld Leo hoe je afval kan scheiden binnen je bedrijf en delen we enkele tips!
Leo hoort je al hard op denken… waar moet ik mee beginnen als ik afval wil scheiden binnen mijn bedrijf? Wist je dat momenteel meer dan de helft van het zakelijk afval, afkomstig van kantoren en winkels, niet gerecycled wordt. Leo helpt je graag op weg om een afvalvrije organisatie te realiseren!
Stappenplan
Afval scheiden binnen jouw bedrijf doe je niet alleen. Zorg ervoor dat alle medewerkers betrokken worden. Naast medewerkers moet je ook denken aan het schoonmaakteam, de afvalinzamelaar en de catering. Uiteindelijk moet dit proces samen doorlopen worden. Wanneer dit lukt ben je een stap dichterbij het starten van het scheiden van afval binnen je bedrijf!
Stap 1
Om te beginnen met afval scheiden is het belangrijk om eerst een heldere doelstelling op papier te zetten. Wat is de aanleiding voor het scheiden van afval binnen je bedrijf? Vervolgens maak je deze doelstelling meetbaar. Wanneer je jouw doelen voor ogen hebt, is het van belang te weten hoeveel je als bedrijf aan afval produceert. Dit is mogelijk zelf te meten of op te vragen bij jouw afvalinzamelaar. Denk aan afval zoals papier, plastic, GFT, karton etc. Wanneer er duidelijk is hoeveel afval er geproduceerd wordt binnen het bedrijf ontstaat er bewustzijn. Dit is een belangrijke stap is naar het creëren van een uiteindelijke afval vrije organisatie!
Stap 2
Start eerst bij het wegnemen van alle afvalbakken onder de bureaus. Plaats afvalbakken op centrale plekken. Bekijk de looproute van jouw medewerkers en klanten om afvalbakken een juiste plek te geven. Een logischerwijze is om afvalbakken te plaatsen waar veel mensen dagelijks langslopen.
Stap 3
Nu je de afvalbakken een nieuwe plek gegeven hebt, is het belangrijk om te kijken welke afvalbakken je gaat gebruiken. Aan het begin heb je gemeten welk afvalstroom je het meest produceert, kies dan ook de juiste afvalbak(ken) voor de juiste afvalstroom. Kies voor afvalbakken die een behoorlijke capaciteit hebben en ook nog eens passen bij de uitstraling van jouw bedrijf! Op de afvalbak moet duidelijk aangegeven worden voor welke afvalstroom hij bedoelt is. Gebruik hiervoor stickers.
Tips
Hieronder deelt Leo enkele tips om toe te passen bij het beginnen van afval scheiden:
- Gebruik stickers op oog hoogte voor de juist afvalstroom, maak het makkelijk!
- Plaatst afvalbakken van links naar rechts met restafval als laatste. Door restafval als laatste neer te zetten kijken medewerkers sneller naar het afval dat ze vast hebben en in welke prullenbak dit hoort. We lezen nou eenmaal van links naar rechts
- Hang quotes op om je medewerkers te stimuleren van het goede werk dat ze leveren bij het scheiden van afval
- Hang posters bij de juiste afvalstroom met wat er wel en niet in weggegooid mag worden, laat mensen niet snel voor het restafval kiezen
- Mocht je (echt) niet zeker weten waar jou afval weg te gooien? Kies dan toch voor restafval, zo vervuil je niet andere afvalstromen waardoor het niet meer hergebruikt kan worden
Volgende week zal Leo vertellen hoe je jouw medewerkers kan helpen bij het stukje gedragsverandering. Hoe maak je medewerkers bewust en gemotiveerd om afval te scheiden binnen het bedrijf.
Tot volgende week!
Wil je nog meer weten op wat voor manieren Leo betrokken is bij MVO en duurzaamheid. Bekijk hier onze doelstellingen!