Bouwen aan betrokkenheid en succes: Een kijkje in het werkgeluktraject van Leo

Bouwen aan betrokkenheid en succes: Een kijkje in het werkgeluktraject van Leo

Stef Jansen
Manager Support

Het kan een uitdaging zijn om oprechte aandacht te blijven schenken aan je personeel, vooral binnen een grotere organisatie. Hoe zorg je ervoor dat iedereen binnen jouw organisatie zich betrokken en gewaardeerd voelt? Dit is een vraag waarmee ons Supportteam dagelijks te maken heeft. We stelden onze collega Stef de vraag hoe er vanuit Leo met deze uitdaging wordt omgegaan.  

Onze collega Stef aan het woord;

De start van een duurzaam traject voor werkgeluk bij Leo

In 2022 zijn we gestart met een ‘werkgeluktraject’ onder leiding van Jolanda en Cinthia van Jeckx, een adviesbureau voor duurzaam werkgeverschap. Dit mag eigenlijk geen ’traject’ of ‘project’ heten, omdat werken aan werkgeluk geen tijdelijke inspanning is; het is voor áltijd een integraal onderdeel van ons DNA. We maken gebruik van de online 2daysmood tool, waarin de Leo’s elke week in slechts 15 seconden hun mening geven en de algemene stemming beoordelen. Op basis van deze inzichten hebben we een plan opgesteld waarbinnen het hebben én behouden van oprechte aandacht voor ons team een van de belangrijkste doelstellingen is. Hiervoor hebben we onder andere al de hieronder besproken stappen ondernomen;

Meer tijd voor aandacht:  Investering in extra ondersteuning voor collega’s

We hebben ervoor gekozen om aanzienlijk te investeren in extra ondersteuning voor onze teamleden door een extra ‘schakel’ van 4 Restaurant Coaches aan te stellen onder de regiomanagers (door ons Team Coaches of TC’s genoemd). Zij bezoeken 5-8 locaties in hun Leo-auto en bieden directe ondersteuning door zij aan zij mee te werken. Ze zijn er werkelijk voor onze teamleden.

Een warm welkom bij Leo: Optimalisatie van onboarding

We hebben het volledige onboarding traject opnieuw vormgegeven, waarbij alle stappen zijn gedocumenteerd in Leo’s welkomstmap. Op hun eerste dag ontvangen teamleden meteen een ‘un-BOX-me’ met leuke Leo-gadgets, waardoor ze zich echt een deel van Leo voelen! Parallel hieraan hebben we een nieuw online e-learning platform ontwikkeld en zijn er 2 nieuwe HR-collega’s toegevoegd om meer tijd en aandacht aan alle teamleden te kunnen besteden, niet alleen gedurende de eerste onboarding maand, maar gedurende hun hele dienstverband.

Oprechte waardering voor inzet: Regelmatige beoordeling

Bovendien hebben we een nieuwe tweejaarlijkse performance review geïntroduceerd, waarin TC’s en teamleden de tijd nemen om samen te bespreken hoe het gaat, welke verbeterpunten naar voren komen uit de 2daysmood-onderzoeken en hoe we gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen om hieraan te werken.

'' Dit mag eigenlijk geen 'traject' of 'project' heten, omdat werken aan werkgeluk geen tijdelijke inspanning is; het is voor áltijd een integraal onderdeel van ons DNA.''

Meer duidelijkheid en betrokkenheid rondom onze visie: Leo’s 100% Basis

Sinds de oprichting van Peter & Monique Leo 17 jaar geleden is het altijd onze basis geweest om ongecompliceerde, op maat gemaakte dienstverlening te bieden en flexibel in te spelen op de wensen van onze lunchgasten en opdrachtgevers. Teamleden hebben altijd de vrijheid gehad om als individuele ondernemers te werken. Hoewel we dachten dat dit een goede aanpak was, bleek uit de performance reviews met de teamleden onder andere een gebrek aan duidelijkheid. We hebben gemerkt dat iedereen behoefte heeft aan ‘goed doen’, ‘bijdragen’ en ‘van toegevoegde waarde zijn’. Er was behoefte aan een soort ‘meetlat’ om te bepalen of het werk goed wordt gedaan. Daarom hebben we Leo’s 100% Leo-basis gecreëerd: wie is Leo, waar staan we voor, hoe zien onze locaties eruit, hoe is Leo herkenbaar voor anderen? Met andere woorden, wanneer vindt Leo dat het werk goed wordt gedaan? En dan toch ook nog binnen deze kaders de ruimte geven om te ondernemen. 

Meer inspireren en informeren: Verbeteringen rondom interne communicatie

Een andere belangrijke actie was het verbeteren van de communicatie. Het behouden van een sterke band met Leo is altijd een uitdaging geweest. Teamleden hebben immers 95% van hun tijd contact met lunchgasten en locatiecontacten. Leo is dan niet altijd dichtbij. Communicatie vanuit Leo en met collega’s bleek van cruciaal belang. Daarom zijn we gestart met één centrale online communicatiehub. Hier worden regelmatig nieuwsflitsen gedeeld waarbij zowel ondersteuning als teamleden betrokken zijn. Het is ook een centrale plek voor toegang tot e-learnings, draaiboeken, HACPP-procedures, roosters, omzet-urenadministratie, receptenportal en alle andere platforms/websites. Daarnaast inspireren we elk kwartaal met ons ‘Inspired’ magazine (gedrukt op duurzaam papier) en delen we alle benodigdheden voor themadagen en het seizoensmenu. We willen de ‘interne motivatie’ stimuleren door inspiratie te combineren met duidelijkheid in verwachtingen en passende ondersteuning.

We blijven in beweging: Werkgeluk een voortdurend proces

Het lijkt nu misschien alsof we alles perfect doen. Helaas is dat niet het geval. We geloven dat we een goede start hebben gemaakt en nu is het essentieel om voortdurend in de spiegel te kijken. We moeten voortdurend in gesprek blijven met onze teamleden, lunchgasten en opdrachtgevers en onze dienstverlening dienovereenkomstig aanpassen. We hebben talloze plannen voor de toekomst, zoals regiobijeenkomsten, inspirerende kookworkshops en actieve inspanningen voor vitaliteit.  

De arbeidsmarkt en omstandigheden zijn voortdurend in beweging. Het streven naar een aantrekkelijke en duurzame werkgever zijn, is een voortdurend streven. 

Benieuwd wat Leo voor jou kan betekenen?

Neem vrijblijvend contact op!
Zoek

Laat hier je gegevens achter om een vrijblijvende offerte op maat te ontvangen voor jouw bedrijf.